יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

סינדרום סטוקהולם




אז אני לא ממש יודעת מה קרה לי ולמה, אבל החלטתי לכתוב פוסט שמוקדש לאומה הבלונדינית והגבוהה, הלא הם השוודים. סוג של ויקינגים, בעצם.
האמת שאף פעם לא חשתי ממש מחוברת לשוודים. אני לא מכירה את התרבות ואת הלך הרוח. לא קראתי ספרים על שודיה ולא ספרים של שוודים. אז לצורך כתיבת הפוסט הזה קראתי עליה קצת: מסתבר שהשוודים מאוד מחוברים לטבע ולאדמה. הם מטיילים המון ויש להם תרבות קמפינג. הם אסתטיקנים. הם כנראה לא כל כך אוהבים את ישראל, התקשורת שם מוטה ולא לטובתנו. יש לשבדיה את מדיניות ההגירה המקבלת באירופה, והיא אחת המדינות עם שיוין הזכויות המתקדם ביותר בין המינים. 
לא הצלחתי למצוא הרבה יותר מזה. אבל אני מרגישה שהאומנות שלהם ממש מדברת במקום כתבה בלמטייל. אני מוצאת אותה ברורה ורכה, אולי בגלל האור שם, שהוא לא קשה כמו אצלנו.
אם למישהו יש המלצות בשבילי לספרים שוודים אז יותר מאשמח.

אז חשבתי שאני צריכה להתוודע למשהו שהוא מעבר לאיקאה וh&m, ולא, אני לא מדברת רק על cos (כן כן, אחלה בגדים: מינימליזם, קלאסה, איכות וכו' וכו'. בהחלט ממליצה, כשתגיעו לפריז או ללונדון או משהו- אבל לא יהיה בפוסט היום). חיפשתי ונברתי באינטרנט, מצאתי כמה דברים מעניינים. 
 ארכיטקט, אמנים צעירים, נעליים ותיק. אתם ממש מוזמנים להסתכל גם באתרים של היוצרים ולכתוב בתגובות על עוד אמנים שודים שכדאי לי להכיר. 

בין כל התמונות והברברת שלי, אני אשלב גם שירים של יוצרים שוודים מהממים, אל תצפו למצוא פה את אבבא (כי היה כבר בפוסט הקודם). 


**

שיר שהוא קסם צרוף


**

הארכיטקט השוודי Torsten Ottesjö  עיצב את בית המערה הזה שנקרא HUS, בחוף המערבי של שוודיה. 
הוא טוען שאנשים צריכים דברים מאוד בסיסים בשביל לחיות, אבל שאנחנו מציפים את עצמנו בעוד ועוד. חוץ מהקטע הקלסטרופובי הקל, אני מוצאת בבית הזה מילוי של צורך קדום. כמו לצאת לצוד, יש אמירה בלגור במערה. התגוננות בסיסית וחזרה לשורשים. אני לא אתפלא אם הוא מצייר פילים על הקירות. 
אבל בלי קשר לניאנדרתליות (לא בקטע רע) שבעניין, העיצוב כל כך פשוט, רך ונקי. אחרי שמסתכלים בבית הזה, ועוברים להסתכל בבתים אחרים- פתאום הם נראים המוניים, גדולים, ראוותניים. אני שואלת את עצמי אם באמת אנחנו יכולים להסתפק בכל כך מועט. 








**

Lina Scheynius היא צלמת (שוודית, כמובן) שאני מאוד אוהבת. הצילומים שלה רכים ורגישים, אינטימיים וקרובים. היא מצלמת את האנשים שסביבה ומספרת את החיים שלה דרך הצילומים. האסתטיקה שלה מוקפדת אבל היא רק חלק מהעניין, לא הפוקוס.  










**





**

הארט דיירקטור Christian Hammar הוא לונדוני לשעבר אבל כרגע גר בשטוקהולם (אז זה בסדר). 
אני הולכת להציג בפניכם שיתוף פעולה מגה קול, בינו לבין אחת המסעדות המובילות בשטוקהולם- LUX. 
המסעדה משתמשת רק במוצרים מקומיים, ובמקום חלוקה לארבע עונות הם מחלקים את התפריט לשש עשרה עונות, מה שזה לא אומר. על מנת להמחיש את הסיפור הלא מובן הזה, הם לקחו את מר האמר, על מנת שיהגה את אחד מהפרוייקטים היפים שיצא לי לראות עם אוכל. 
הצלם הוא david axelsson







**


פרוייקט מדהים מדהים מדהים של הסטודיו Humans since 1982 שממוקם בשודיה. צריך פשוט לראות בשביל להבין את הדיוק שיש בעבודה הזו, שמורכבת מ288 שעונים אנאלוגיים.

A million times (Time Dubai) by Humans since 1982 from Humans since 1982 on Vimeo.


**


כן כן כן, KANKEN. תיק הורס וסופר מגניב, סטס טוען שנראה כמו צידנית אבל הוא מבחינתו היה ממשיך ללכת עם סנדלים וגרביים אז לא צריך לקחת את זה ברצינות.
יש כל כך הרבה ואני לא מצליחה להחליט איזה אני רוצה! האם את הגדול שיתאים לי ללפטום ואוכל ללכת איתו לבית ספר? או את הקטן שיתאים להכל? ואיזה צבע? ורוד? ורוד יפה לי לפנים, או תכלת? או ירוק, או הזה שנראה כמו תיק של רופא?
עזרו ליייייי

 מפה




**

וואו, זה וואו. הקליפ. ההזיה. השחקנים, המשחק, המוזיקה. וואו.



**


אריק יוהנסון הוא אמן פוטושופ נפלא. העבודות שלו חכמות ועשויות היטב. אני אוהבת בעיקר את העיסוק שלו בקשר בין אדם לטבע, הוא לוקח את הקשר הזה ומפרק אותו, הופך אותו לסוריאליסטי ומוזר אבל האסתטיקה גורמת לנו להגיד, "וואלה, יש מצב."  









***







**


ופינת הסנדלים המהממות אך הפחות אופציונליות לרכישה: swedish Hasbeens. 
הן מין שידרוג צעיר, ילדותי/ קוקטי (טרם החלטתי) לקבקבים (שכשהייתי קטנה תמיד רציתי ללכת איתן על אמת, ברחוב ושלא יהיו סתם תלויות על הקיר). הן מגיעות בצבעים שונים, גם אדום וצהוב (אם קונים אז שיתאים לKANKEN), הקטלוגים שלהם מושקעים והומוריסטיים ומושכים (חוץ מהאחרון שהוא מכוער אז לא טרחתי לשים פה תמונות שלו. מין מולאן רוז' פוגש את דם אמיתי, ושום דבר טוב לא יצא מזה. גם סוקי לא הייתה מצילה את המצב). 
שרה ג'סיקה פארקר כבר גרופי. 










סנדלים וגרביים?? אל תשכחו מי סיפרה על זה קודם !


**


למיש מעוניין להרחיב- מצאתי אחלה אחלה של פלייליסט



הרבה נשיקות

12 תגובות:

  1. פוסט מהמם.
    אני תמיד אהבתי את השוודים מרחוק. אני חושבת שמעולם לא פגשתי שוודי אמיתי מקרוב, אבל אין ספק שהעולם הויזואלי שלהם מופלא.
    ממש עשית חשב להאסבינס. בעיקר לאלה שהפלטפורמה היא בצבע הסנדלים. חבל רק שבישראל הם כאלה יקרים, אבל התיק קאנקן קצת פחות מרגש אותי. למרות זאת, התכלת הכי יפה בעייני.

    השבמחק
    תשובות
    1. הם יקרים גם באתר שלהם, אבל יש עכשיו הנחות גם בפרשס בוטיק וגם באתר (הכוונה להסבינס).

      מחק
  2. הכרתי כל כך הרבה דברים חדשים בזכות הפוסט הזה, שאני עדיין עם דופק מואץ.
    מסכימה עם ספי לגבי צבע התיק המועדף.
    ההאסבינס פשוט מקסימים (למרות שאני אישה של נעליים מחוברות היטב לקרקע). עושה חשק. להכל כולל הכל, מלבד המערה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ובעניין ספרים שוודים - לא בטוחה שהתכוונת בהכרח לשכאלה, אבל "הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם" הוא איש שוודי מינימליסטי וחובב יי"ש. אולי יסייע. וגם אם לאו, הספר כיפי למדיי.

      מחק
    2. זה ספר שכולם ממליצים עליו אבל התחלתי לקרוא אותו ולא התחברתי בכלל, לא יודעת למה.
      ואני שמחה שאהבת את הפוסט :)

      מחק
  3. הכי ברור שהקטלוג של איקאה גרם לך לכתוב את הפוסט הזה. הם משווקים אותו באופן סאב-קונשנסי שכזה, אי אפשר לברוח.

    יש לי זוג האסבינז ואלו נעלים די מדהימות. מצד אחד, נותנות לי את הרגלים הארוכות שמעולם לא היו לי, מצד שני - מספיק נוחות כדי לצעוד בהן מהבארבי עד הצפון הישן. אם זאת לא פרקטיות סקנדינבית, אני לא יודעת מה כן.

    אה, והזכרת לי סיפור שסיפר לי אחי, שחזר מטיול ארוך באיסלנד. מדינה מדהימה ביופיה, אבל פחות חזקה בחוש ההומור של תושביה. מסתבר שהפאנץ' של חצי מהבדיחות שם הוא "פחחח, הם כאלה שוודים".

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. לא ראיתי אפילו את הקטלוג של איקאה ואני חייבת לחפש אותו עכשיו!
      2. יש לך?? איזה צבע וסוג? קנית בארץ או הזמנת?

      מחק
    2. קניתי אותן במסגרת השת"פ שהיה להם עם h&m ולכן הן גם היו במחיר כיפי. יש לי את הדגם שהוא וודג' פתוח מאחורה, עם שרוכים.

      מחק
    3. אלו:
      http://i1084.photobucket.com/albums/j409/posterposter1/Hasbeens_HM_2.jpg

      מחק
  4. לפני שלוש שנים התמכרתי לבלוג שוודי, ואז לעוד אחד ולעוד אחד... והם פשוט מושלמים.
    ולפני שנה קראתי איזשהו ספר של סופר שוודי והבנתי שהם פשוט תותחים בכתיבת מתח, וכתיבה באופן כללי. אז אם בא לך-
    הזקן בן המאה שברח מהחלון ונעלם
    הצפעוני
    טרילוגיית המילניום

    עושה רושם שכל דבר שהם עושים הוא פשוט מושלם, לא משנה אם זה אנשים חדשים ויפים, עיצוב ארכיטקטורה או צילום.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אחפש את שני הספרים האחרונים שכתבת לי, לזקן וכו' לא התחברתי במיוחד.
      ואני אשמח אם תשלחי לי קישורים לבלוגים!

      מחק
  5. פוסט מעולה. למרות שיש לי שני חברים טובים שחיים בסטוקהולם, טרם ביקרתי בה ואני מקווה שבקרוב זה יקרה. בינתיים עוקבת אחר אופנת הרחוב שלהם, שהיא מגניבה מאוד בעיניי ושמחתי להכיר את הצלמת שהצגת כאן.

    שבוע טוב!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...